Barna fortjener en trygg og inkluderende skole på sine premisser!

Skolen har i alt for lang tid fått stadig flere oppgaver presset på seg. Resultatet er utslitte lærere, og elever som blir vurdert tidligere og oftere. MDG mener det er på tide å ta mer ut av skolen – og at elevene våre kan oppnå mer læring ved å få være lekne, nysgjerrige barn litt lenger.

I dagens samfunn er det viktigere enn noensinne å legge til rette for en skole som tar vare på barnas naturlige læringslyst. Med stadig mer behov for omskolering og komplekse utfordringer i samfunnet krever det at elevene lærer seg ferdigheter som kritisk tenking, samarbeidsevne og kreativitet. Da må det bli mer tid til utforsking og eksperimentering, og mindre tid brukt på innrapporteringer, dokumentasjon og testing. MDG vil sikre økt voksentetthet i både barnehager og skoler. Det gir pedagogene bedre forutsetning for å se den enkelte og følge opp de sosiale problemene vi har en forventing til at skolen skal oppdage. Ved å forenkle og avbyråkratisere skolehverdagen kan lærerne fokusere på det som virkelig betyr noe.

Vi ser også en økende tendens til angst, depresjon og utbrenthet hos barn og unge. En av grunnene til dette kan være at krav til prestasjoner banker på døra alt for tidlig i livet. En annen kan være at man er mye på skjerm, der man i økende grad kan sammenligne seg med andre, bli utsatt for usunt innhold og ikke minst utvikle avhengighet. Derfor ønsker vi skjermfri barnehage og for de yngste barna på skolen, uten personlige nettbrett som blir med hjem. Det må være opp til foreldrene å avgjøre hva slags digitalt utstyr barna skal ha denne perioden.

 

MDGs visjon er en skole der barna får tilbake gleden ved å lære, utvikler grunnleggende sosiale ferdigheter, kritisk sans og medmenneskelige holdninger. Vi ønsker oss uteskole, skolehager og trygge skolegårder med miljøvennlige arealer fremfor plast og miljøgifter. Skolen skal ikke bare lære barna å lese, skrive og regne – som er kjempeviktig – den skal også lære dem å samarbeide med folk som er ulike dem selv. I dag skjer barnas læring alt for mye på de voksnes premisser, med en forutsetning om at vi skal skvise inn mest mulig av kunnskap og evner. Vi tror vi kan oppnå mer ved å la barn være barn – naturlig nysgjerrige på verden rundt seg.

Magnus Dybdahl

Lektor og 3. kandidat for Miljøpartiet De Grønne i Ås