Derfor bygges matjord og natur ned Ås

Ser vi på reguleringsplaner i inneværende periode er Frp og Høyre desidert ivrigst på å bygge ned matjord, med 8,1 fotballbaner à Ås stadion. Ap, KrF og Venstre har stemt for å bygge ned 7,3 fotballbaner, Senterpartiet har stemt for å bygge ned 6 fotballbaner og SV har stemt for 2,3 fotballbaner, mesteparten av dette i Vollskogen. Bare Rødt og MDG har stått konsekvent på jordvernets side og har bygget ned null fotballbaner matjord i perioden.

Dette kan vi se i reguleringsplanene for Solbergveien 1 (vedtatt 21.10.2020), for vanninfrastruktursenteret (vedtatt 15.04.2020), for rundkjøringen der Fv. 152 møter Hogstvetveien (vedtatt 24.11.2021) og i førstegangsbehandling av Vollskogen (14.09.2022).

*De gule svarene for Vollskogen innebærer at samarbeidspartiene vedtok en nedjustering av planene fra 18 til 13 daa matjord, som følge av at MDG truet samarbeidspartiene med å forlate samarbeidet. Konflikten oppsto fordi planene for Vollskogen fløt utover kommuneplanens avgrensning. Dette mente MDG var et brudd på samarbeidsavtalen som sier at «samarbeidspartiene skal ikke omdisponere matjord i løpet av perioden».

Løken kan ikke legge skjul på at han er skuffet over samarbeidspartiene Ap, Sp, V, KrF og spesielt SV i Vollskogen-saken. «Jeg hadde nok forventet at spesielt SV tok større hensyn til nærnatur og friluftsliv for alle, også studentene. Jeg hadde forventet at de ville stemme for å bevare både naturen og de 13 dekarene matjord som nå er i ferd med å gå tapt i Vollskogen-utbyggingen,» sier han.

Da MDG truet med å gå ut av samarbeidet i fjor fordi Vollskogen fløt utover avgrensningen i kommuneplanen, skal likevel SV ha kred for at de tok en meglingsrolle, som fikk flertallet med på å redusere beslaget med 5 daa matjord, fra 18 til 13 daa. Men det er ikke godt nok, vi må ta vare på all matjorda vi kan, og studentene mister fortsatt tilgangen til nærnatur med de nåværende planene. SV bør derfor komme over til Rødt og MDG, og kreve planene for Vollskogen skrinlagt etter valget når vi setter oss ved forhandlingsbordet med Ap.

Ordførerkandidat Martin Løken mener partienes politikk avsløres av hvordan de faktisk har stemt i kommunestyreperioden.

At Høyre og Frp ikke tar natur- og klimakrisen på alvor kom også tydelig fram under rulleringen av kommuneplanen i fjor. Disse partiene ville omdisponere Nordbyåsenskogen til næring. Hele området ville neppe blitt bygget ut, men utgangspunktet for innspillet var 559 daa, og dette ville uansett fjernet mye skog i et område med store verdier for biologisk mangfold og friluftsliv. Trenden er klar: er det snakk om å bygge ned natur eller matjord, er Høyre og Frp med!

Han mener samarbeidspartiene er bedre enn de blå til å ta vare på natur. Spesielt to store prosjekter for nedbygging av natur har vært viktige for MDG å stanse.Frp og Høyre har vært pådrivere for å bygge E18, som ville tatt ytterligere 995 dekar natur. Heldigvis stanset samarbeidspartiene E18, og samarbeidspartiene klarte også å verne om Nordbyåsenskogen (559 daa). «Dette regner jeg som to av de største seirene for miljøpartiene i denne perioden,» sier han.

Dersom man er opptatt av å bevare natur og matjord i Ås finnes det altså bare to partier som følger ord med konsekvent handling, og det er Rødt og MDG. Med din stemme kan vi vippe flertallet i viktige natursaker, avslutter han.

Martin Løken
Varaordfører i Ås kommune
Leder i hovedutvalg for teknikk og plan