MDGs ordførerkandidat – artikkel fra Ås avis 08.01.19

Fotocredit: Åsmund A. Løken

MDG-politiker  og nyvalgt 1.kandidat Martin Løken mener politikken for snøbrøyting må snus opp ned.

februar 8, 2019

– Først må vi brøyte sykkel- og gangstiene, deretter bilveiene, sier han.

Løken mener miljø, økonomi og sosial bærekraft henger nøye sammen.

– Vår jobb er å gjøre hverdagen for folk i Ås bedre. Det skal bli enklere å leve rimelig, sunt og miljøvennlig. Vi kan ikke ha det sånn at folk lurer på om det går an å sykle barna på barnehagen om morgenen! Vi vil at gang- og sykkelstier er det første som brøytes om morgenen etter et snøfall.

Løken har erfaring fra kommunestyret i hjemkommunen Elverum, der han i dag sitter i enmannsgruppe. Han har bodd i Ås siden 2017, men sitter ut perioden i Elverum kommunestyre.

– Den største forskjellen fra Elverum er at her i Ås er vi mange! Årsmøtet på mandag var en høydare. Med over 30 fremmøtte og 23 på valglista viser De Grønne muskler før høstens valg, sier han.

Tror på flere mandater

MDG har i dag 3 representanter i kommunestyret i Ås. Løken mener partiet stiller en svært sterk liste til kommunevalget.

– Vi har fått på plass en knallbra liste med sterke kandidater. På topp har vi folk som er gode på tettstedsutvikling, økonomi og landbruk, som alle er viktige områder for Ås.

– Vi skal også inn med en stor gruppe i 2019, og det skal merkes for folk flest. Vi skal stanse bruk av gummidekke i lekeparker og heller jobbe for naturlige lekeområder. Vi vil bevare Åsmåsan som natur- og friluftsområde. Vi vil ta vare på matjorda, og stanse bit-for-bit-nedbygging, sier han.

Vil forstå mer

Martin Løken forteller at han valgte studie for å kunne forstå mer av politikken.

– I kommunestyret i Elverum vedtar vi mange reguleringsplaner. Mange grøntområder ble bygget ned og jeg følte at noe skurret. Jeg fikk også inntrykket av at mange politikere ikke hadde nok inngående kunnskap om hva vi driver med i arealpolitikken. Jeg ville forstå skikkelige det vi jobber med politisk, så jeg dro til Ås for å studere by- og regionplanlegging ved NMBU, sier han.

Klare for valgkamp

Lokallagsleder for Ås MDG, Ulrika Jansson, sier til Ås Avis at de grønne er klare til valgkamp.

– Vi har masse energi i lokallaget og stor ståpåvilje for et bedre og grønnere lokalsamfunn. Listen vår er fantastisk god med en fin blanding av nye og erfarne, menn og kvinner. Førstekandidat Martin Løken er ung, men har solid politisk erfaring.

MDG fikk 7,5 % av stemmene og 3 representanter ved kommunevalget i 2015, opp fra 2,44 % og 1 representant i kommunevalget 2011.

De kumulerte på Ås MDG sin liste er:

1. Martin Løken

2. Bianca W. Gelink